Najaarsdip(je)


Ken je dat gevoel dat het lijkt alsof je omgeving gewoon doordraait maar jouw wereld even stil staat? Ken je dat gevoel dat het steeds lastiger wordt om op te staan?

Ken je dat gevoel dat je om je heen kijkt maar geen enkele emotie voelt?

Of ken je juist het tegenovergestelde. Het gevoel dat alle emoties en prikkels tienvoudig binnekomen?

Verbijsterd, verslagen, opgebrand?

Ken je dat gevoel dat je het even niet meer weet als alleen dat je heel erg moe bent en het lijkt alsof je omgeving geen idee heeft wat er in jou omgaat?


Zou dit alles met een najaarsdip te maken hebben?

Het seizoen de herfst is in volle gang. De natuur maakt zich klaar voor de winter en de dagen worden korter waardoor er overdag minder zonlicht aanwezig is. Sommige mensen vinden deze periode heel erg fijn. Lekker knus onder een deken op de bank bij kaarslicht. Maar anderen kunnen deze periode vrij intens beleven en er zelfs depressief van worden.


Hoe weet je nu of je in een najaarsdepressie zit?

Een seizoendepressie kan iedereen overkomen. Echter overkomt het vrouwen vaker dan mannen. Dit heeft te maken met het feit dat vrouwen een complexer hormonaal systeem hebben dan mannen en daardoor gevoeliger reageren. Hoewel iedereen wel eens een mindere dag kan ervaren gaat een depressie wel wat verder.

Een depressie kenmerkt zich door een

- verminderde vitaliteit

- kwaliteit van leven gaat achteruit

- neerslachtig gevoel

- meer willen slapen

- meer zin in eten (dit gebeurd niet bij een gewone depressie)

- gewichtstoename


Hoewel vermoeidheid een kenmerk is, is het wel belangrijk om in je achterhoofd te houden dat het ook het kenmerk is van diverse (chronische) aandoeningen. Mijn advies is dan ook om altijd een arts of specialist te raadplegen als die vermoeidheid na 14 dagen niet verdwenen is.


Hoe voorkom ik een najaarsdip?

1: Lichttherapie kan waardevol zijn. Zonlicht en daarmee ook vitamine D zijn erg belangrijk. Zodra de R in de maand zit is het belangrijk om vitamine D bij te suppleren. Want hoewel lichttherapie positief bijdraagt aan een gezonde geest kan het lichaam er geen vitamine D van maken. Mensen met een donkere huid moeten het hele jaar door vitamine D innemen.


Let op! Ga nooit zomaar jezelf suppleren. Laat een (hormoon)therapeut eerst onderzoeken of het nodig is en zo ja wat. Zij weten ook wat veilig is in combinatie met andere medicijnen.

Meten=Weten.


2: Zorg dat je actief blijft. Ga wandelen of fietsen en spreek daarbij met iemand af zodat je een stok /maatje achter de deur hebt. Daarnaast kun je dan ook praten over wat je bezighoudt.


3: Eet gezond (vers biologisch) en gevarieerd (max 3-4 maaltijden per dag)


4: Ga vroeger naar bed en slaap min. 8 uur


5: Mediteer (voor het slapen helpt dat om snel en goed in te slapen)


6: Nuttig geen cafeïne, voedsel en alcohol na 20.00 uur


7: Laat je gezondheid eens nakijken bij een hormoonspecialist (met name je gelukshormonen) om erachter te komen of je bepaalde vitamine of mineralen tekorten hebt opgelopen. Door de tekorten aan te vullen ondersteun je niet alleen je humeur en gemoedstoestand maar ook je immuunsysteem. Wel zo fijn en goed tijdens de herfst en wintermaanden.

1.209 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven