Overgewicht. Eigen schuld of toch niet?


Iemand die kampt met overgewicht zal wel vaker te horen hebben gekregen; “Eigen schuld dikke bult, want elk pondje gaat door het mondje”. Maar klopt deze bewering wel?


Gezonde voeding en algehele leefstijl zijn belangrijke zaken om een gezond(er) gewicht te hebben, krijgen of te behouden. Maar als je leven even wat drukker is of je krijgt met onverwachte tegenslagen te maken dan is plots gezonde keuzes maken minder makkelijk. De (koel)kast met lekkernijen, alcohol, kant en klaar maaltijden, koek, snoep, chocolade, pakjes, (chips)zakjes en online eten bestellen is daarentegen wel heel erg aantrekkelijk. Zolang het maar snel en makkelijk is.

En nu heb je waarschijnlijk al de gedachten, ja maar hier zit dat overgewicht. Want ongezond (vr)eten daar word je dik van. Zie je wel, elk pondje gaat door het mondje.


Normaal taille omtrek bij een gezonde vrouw = < 80 cm

Normaal taille omtrek bij een gezonde man = <94 cm en voor Aziatische mannen <90 cm


Niet alles is wat het lijkt


Maar hoe komt het dat je als mens na die drukke dag(en) weer gezond gaat eten en bewegen en je geen gram afvalt? Sterker nog. Het lijkt wel of het vet zich vermenigvuldigd door alleen al naar eten te kijken!


Langdurige stress zorgt ervoor dat je in een hormonaal disbalans terecht komt. Door de disbalans kun je uiteenlopende lichamelijke en geestelijke klachten ervaren waaronder extra vetopslag. Ontspanning, voldoende slapen en gezonde voeding zijn daarom ook erg belangrijk in het verminderen van je stressniveau en vetopslag.

Helaas is “gezonde” voeding tegenwoordig steeds schraler.


Dit komt omdat landbouwgrond tegenwoordig veel minder nutriënten bevatten. Hierdoor komen er minder vitamine en mineralen in ons voedsel en dus ook ons lichaam terecht. Daarnaast wordt ongeveer 70-75% van ons voedsel geraffineerd. Wat inhoudt dat er veel suikers en ander vulstoffen aan toegevoegd zijn, maar allesbehalve voedzaam is.

Te korten aan vitamine en mineralen zorgt ervoor dat er onvoldoende bouwstoffen aanwezig zijn in het lichaam om gezonde cellen en hormonen te hebben. En zo heb je opnieuw last van een hormonaal disbalans. Kortom een vicieuze cirkel die lastig te doorbreken is.



Hoe de vicieuze cirkel te doorbreken


Als je blijvend iets aan je gewicht wil doen is het belangrijk om een lange termijn doel vast te stellen. Hierdoor hoef je per week maar een paar gram of kilo af te vallen. Dit is vaak makkelijker en geeft een meer blijvend resultaat. Eet biologisch voedsel, beweeg dagelijks en beantwoord de volgende vragen:


- Eet je voldoende calorieën? (Ja / Nee / Weet ik niet)

- Krijg je voldoende voedingsstoffen en gezonde vetten binnen? (Ja / Nee / Weet ik niet)

- Slaap je 8 uur per dag en volgens een vast ritme? (Ja / Nee / Weet ik niet)

- Drink je 2-3 liter water per dag? (Ja / Nee / Weet ik niet)

- Vermijd je hormoonverstorende (gif)stoffen? (Ja / Nee / Weet ik niet)

- Gebruik je geen medicijnen (incl. paracetamol)? (Ja / Nee / Weet ik niet)

- Is je darmflora in optimaal? (Ja / Nee / Weet ik niet)

- Heb je als vrouw een klachtenvrije cyclus? (Ja / Nee / Weet ik niet)

- Eet is ECHT gezond of is het meer vulling i.p.v. voeding? (Ja / Nee / Weet ik niet)

- Kauw je het eten voldoende voordat je het inslikt? (Ja / Nee / Weet ik niet)


Als alle vragen met een JA beantwoord kunnen worden, is het voor jou geen enkel probleem om op een gezond gewicht te komen of te blijven. Heb je een aantal vragen met nee of weet ik niet beantwoord, dan is de kans groot dat je wel wat hulp kan gebruiken. Mijn advies is om dan ook hulp in te schakelen. Want insuline resistentie ofwel pre-diabetes ligt op de loer als je taille omtrek afwijkt van het normaal. En dan ben je qua gezondheid nog verder van huis.


Hulp graag! Maar waar begin ik?


Veel mensen zouden graag wat af willen vallen of gezonder willen eten maar hebben geen idee hoe en wat. Want wat is nu eigenlijk gezond eten en hoe weet je nu hoeveel calorieën voor jou persoonlijke doel nodig zijn? Daarom heeft het Hormooncentrum nu een voedingsplan programma gemaakt. In dit voedingsplan programma wordt alles op basis van jouw wensen en behoeftes afgestemd zodat jij niet meer na hoeft te denken wat er op jouw boodschappenlijstje moet komen te staan.


Voedingsplan


  • Geef aan wat je wil (afvallen, gezond(er) eten, meer spiermassa aankomen)

  • Geef aan of je een man of vrouw bent

  • Voer je leeftijd, lengte en gewicht in

  • Geef aan hoeveel je beweegt

  • Geef aan of je iets aan sporten doet

  • Ontvang je eerste weekmenu incl. boodschappenlijst


Super makkelijk en er bestaat de mogelijkheid om je boodschappen zelfs online te bestellen.

Start vandaag nog via onderstaande link en ervaar snel de eerste resultaten.


Start hier met voedingsplan




Persoonlijke begeleiding?

Weet je van jezelf dat je niet gedisciplineerd genoeg bent dan kun je ook altijd een consult bij ons in het Hormooncentrum boeken om onder begeleiding aan je gezondheid te werken. Boeken kan via www.hormooncentrum.nl/book-online



Team Hormooncentrum


Nieuwstraat 55a

5521 CB Eersel

Tel: +31 (0)85 043 1198

info@hormooncentrum.nl


Op onze blog pagina tref je verschillende artikelen aan. Praktijk verhalen afkomstig vanuit het Hormooncentrum, ervaringen van cliënten, vragen die (veel) gesteld worden waar we antwoord op geven maar ook artikelen die verwant zijn met wat we doen. Medische kennis, wetenschappelijke onderzoeken en wist je datjes. Heb jij ook een vraag? Stuur ons een bericht en wij geven antwoord. Misschien wel in een blog post.

#Hormonen#menstruatieklachten#overgangsklachten #gezondheid#voedingsstoffen

20 weergaven0 opmerkingen